Een webshop bouwen is één, maar een webshop goed vindbaar in Google maken is een heel ander verhaal. Daarvoor moet je diverse optimalisaties doorvoeren. Zowel op de pagina’s van je webshop als buiten je shop, dus op andere websites. We spreken daarom ook wel over onpage en offpage optimalisatie. In dit blog ontdek je hoe je onpage en offpage optimalisatie op jouw webshop kunt toepassen.

Onpage optimalisatie

Met onpage optimalisatie leg je de basis voor een goed vindbare webshop. Onpage optimalisatie houdt in dat je belangrijke zoekwoorden die jouw doelgroep in Google gebruikt om jouw producten en/of diensten te vinden in jouw webshop verwerkt.

Als eerste stap moet je daarom een zoekwoordenonderzoek uitvoeren, bijvoorbeeld met de zoekwoordplanner van Google. Zo krijg je inzicht in voor jouw webshop relevante zoekwoorden en de zoekvolumes voor die woorden, dus hoe vaak er gemiddeld per maand op de woorden wordt gezocht.

Als je relevante zoekwoorden hebt gevonden, moet je de concurrentie onderzoeken. De online concurrentie wel te verstaan. Met andere woorden: is het haalbaar om op de gevonden zoekwoorden op de eerste pagina in Google te komen?

Als je niet weet hoe je een goed zoekwoorden- en concurrentieonderzoek moet uitvoeren, dan kun je het werk beter uitbesteden aan een online marketing bureau. Met de geschikte zoekwoorden uit de onderzoeken kun je beginnen met de onpage optimalisatie. Doe hiervoor het volgende:

Optimaliseer je teksten

Iedere pagina op je website heeft één hoofdzoekwoord. Dat is het belangrijkste zoekwoord waarop je met de pagina in Google gevonden wilt worden. Daarnaast heb je per pagina een set subzoekwoorden die te maken hebben met het hoofdzoekwoord.

Verwerk de zoekwoorden in de volgende onderdelen van de pagina:

  • De kop 1
  • De eerste alinea
  • De laatste alinea
  • In de meta title
  • In de meta description
  • In de bestandsnaam van een afbeelding
  • In de alt tag van een afbeelding
  • In de URL

 

SEO tekstschrijver

Wanneer je besluit om de teksten voor je webshop te laten schrijven, kies dan altijd voor een SEO tekstschrijver. Een SEO tekstschrijver houdt namelijk rekening met de onpage optimalisatie van je teksten.

Optimaliseren van de broncode (schema.org)

Iedere webpagina bestaat uit HTML-code. In die code kun je stukjes informatie toevoegen, zodat Google beter kan begrijpen waar je webpagina over gaat. Deze stukjes informatie verwerk je in de HTML-code in de vorm van schema.org code. In de schema.org code kun je ook zoekwoorden verwerken.

Offpage optimalisatie

Offpage optimalisatie heeft alles te maken met het werk dat je buiten je webshop doet om je vindbaarheid in Google te verbeteren. Concreet betekent dit dat je linkjes naar je website moet bouwen.

Denk bijvoorbeeld aan linkjes vanaf:

  • Startpagina’s
  • Blogssites
  • Persberichten
  • Social media
  • Bedrijvengidsen

Bedenk altijd of een website waar je een linkje wilt plaatsen relevant is. Dus of de website iets met jouw branche te maken heeft.

Online autoriteit

Daarnaast moet de website van je de link plaatst online autoriteit hebben. Dit kun je met behulp van diverse tools in kaart brengen. Bijvoorbeeld met de tools van MOZ. MOZ geeft met behulp van twee scores aan hoeveel autoriteit een website heeft:

  • Pagina autoriteit: de autoriteit van de pagina
  • Domein autoriteit: de autoriteit van het domein

Probeer minimaal om een score van 15 aan te houden voor beide parameters. Dan kun je ervanuit gaan dat de link voldoende bijdraagt aan de online vindbaarheid van je webshop.

Tot zover onze tips voor onpage en offpage optimalisatie voor webshops. Heb je zelf nog een goede tip die we in dit artikel niet hebben besproken? Mail ons en dan zetten we jouw tip erbij.