Voor veel bedrijven is het contact met klanten een essentieel onderdeel van hun bedrijfsproces. Toch is het goed onderhouden van contacten soms een moeilijke taak. Wil jij graag je klantencontacten beter in stand houden, maar weet je niet zo goed waar je kunt beginnen? Lees dan snel de tips hieronder!
Maak duidelijk wat jouw bedrijf uniek maakt
Wanneer je een bedrijfsanalyse maakt is het essentieel dat je duidelijk maakt wat jouw bedrijf uniek maakt ten opzichte van concurrenten. Dit wordt ook wel de ”unieke waarde propositie” genoemd. In principe is dit dus de reden waarom een klant voor jou zal kiezen en niet voor andere bedrijven binnen dezelfde branche. Wanneer je je unieke waarde propositie hebt gedefinieerd is het van belang deze op alle kanalen naar de klant te communiceren.
Geef een accuraat beeld van je bedrijf
Wanneer je bedrijf gekenmerkt is door professionaliteit en zakelijkheid, wees je er dan van bewust dat de communicatie met de klant hiermee overeen hoort te komen. Als je bedrijf daarentegen ontspannend en informeler is in de omgang, pas dan je taalgebruik hier ook op aan. Dit geeft klanten een duidelijk en consistent beeld van je organisatie.
Bied de juiste ondersteuning
Het is van belang dat je klanten het gevoel krijgen dat ze altijd op ondersteuning van jou als bedrijf kunnen rekenen wanneer dit nodig is. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door een klantvolgsysteem in te zetten. Bij zo’n klantvolgsysteem kun je klanten op een efficiënte en persoonlijke manier te woord staan. Bovendien komen alle communicatiekanalen met klanten binnen op één centrale plek. Klantgesprekken kunnen worden geautomatiseerd als dit mogelijk is, zodat je efficiënter te werk kunt gaan met klanten die echt persoonlijke hulp nodig hebben. Al deze aspecten zorgen voor meer betrokkenheid en tevredenheid van jouw klanten.
Zet een online klantportaal op
Een online klantportaal zorgt voor meer informatie transparantie naar je klanten toe. Wanneer alle relevante informatie altijd toegankelijk en duidelijk is zal het leiden tot een vertrouwensband tussen jouw bedrijf en klanten, wat essentieel is voor het aantrekken en behouden van (nieuwe) klanten.